&ZANEDBAN&á V&ýCHOVA&&Internet 27.11.2004&&& & & & & Jsme majiteli Kima, čtrn&áctiměs&íčn&ího psa plemene akita inu. Jde o& na&šeho prvn&ího psa, dosud jsme ž&ádn&é zku&šenosti se& psy a& jejich v&ýcvikem neměli. Pejska jsme přivezli domů v& &šesti t&ýdnech jeho věku. Prvn&í pokyny (sedni, lehni, k& noze, zůstaň) se& naučil rychle. Hned od& poč&átku v&šak na& proch&ázk&ách projevoval velmi siln&ý loveck&ý pud, pou&štěl se za& zaj&íci, srnami a& nedal se odvolat. Již od& nej&útlej&š&ího věku byl& tvrdohlav&ý, nějakou dobu si& vždy rozm&ý&šlel, zda& spln&í požadovan&ý povel. Když někdy nechtěl poslechnout, dostal od& p&ána rukou přes zadek až& bolest&í kviknul, pak& se &'srovnal&' a& povel splnil.& & & & & & Asi od& jeho pěti měs&íců už& musel b&ýt na& vych&ázk&ách trvale uv&áz&án na& dlouh&ém desetimetrov&ém vod&ítku, neboť ut&íkal za& zvěř&í a& nedal se& odvolat, od& &šesti měs&íců byl v&ýrazně agresivn&í k& ciz&ím dětem. V& dev&íti měs&íc&ích ho& desetilet&ý syn chtěl odstrčit od& botn&íku, kde& pes zrovna ležel. Pes zavrčel a& kousl ho do& krve na& ruce. V& 11ti měs&íc&ích čekal v& kuchyni na& kousky masa, kter&é panička kr&ájela a& d&ávala mu& je. Zezadu k& němu při&šla třin&áctilet&á dcera a& chytla ho za& hlavu, aby& se pomazlili. Pes reagoval agresivn&ím zavrčen&ím a& okamžit&ým impulzivn&ím &útokem do& obličeje d&ívky. Bezprostředně po& &útoku se& v&šak k& dceři l&ísal, po& n&ávratu z& nemocnice u& n&í st&ále seděl a& d&ával j&í& najevo př&átelstv&í. Když dceři po& čtrn&ácti dnech vyndali stehy, po& dal&š&ím t&ýdnu si& &šla k& němu sednout na& jeho lavici, kde v& l&étě sed&ával. Hned po& n&í bez& varov&án&í skočil a& obě ruce, kter&é dala v& obraně před sebe, j&í opakovan&ými siln&ými stisky zubů zhmoždil až do& modra. Po& třech t&ýdnech od& t&éto ud&álosti napadl sv&ého p&ána. Ten mu při& běžn&é hře, kterou pes znal, d&ával a& zase bral kost. P&án ho& začal chv&álit a& z&ároveň hladit po& hlavě a& po& čenichu. Pes začal &'krabatit čenich&'. Do& t&éto chv&íle si& tak spolu hr&áli často, včetně &'krabacen&í čenichu&' a& pysků a& včetně z&ávěrečn&ého v&ýpadu proti ruce se& zcela &úměrn&ým &'kousnut&ím&' do& ruky, kdy& pes velmi dobře věděl, jak& nejv&íce př&ípustn&ý je& jeho stisk. Tentokr&át v&šak n&ásledoval velmi razantn&í &útok proti ruce, kter&á ho& hladila. Kousnut&í bylo plnou silou, do&šlo k& prokousnut&í ruky, k& hlubok&ým tržn&ým ran&ám. Když p&ána pustil, okamžitě lehl na& znamen&í strachu a& pot&é utekl na& zahradu. Po& n&ávratu p&ána z& nemocnice se& pes před n&ím po& dobu několika t&ýdnů doslova plazil strachy, přestože mu& p&án d&ával najevo, že& se na& něj už& nezlob&í.& & & & & & Z& nastal&é situace jsme hledali v&ýchodisko. Někdo n&ám poradil n&áv&štěvu cviči&ště. To& nav&štěvujeme pravidelně jednou t&ýdně, celkem asi& tři měs&íce. Na& cviči&šti při& dr&ážděn&í v&ýcvik&ářem v& kruhu na& hadr ustoupil za& p&ána a& neprojevil agresivitu. Př&í&ště do& hadru pouze &'ťafnul&' a& hadr hned pustil. Dnes po& zhruba třech měs&íc&ích &štěk&á na& dr&ážděn&í v&ýcvik&ářem, trochu t&áhne směrem k& němu, nejsem si& jist&ý, zda by ho& kousl, sp&í&še ne.& & & & & & Dal&š&í incident se& odehr&ál asi& dva měs&íce po& napaden&í p&ána. Pes ležel pod& stolkem v& ob&ývac&ím pokoji, nic nejedl, podřimoval, nebylo to& jeho st&ál&é m&ísto. Zepředu se& k& němu přibl&ížil n&á&š syn ve& snaze pohladit ho na& dobrou noc. Mluvil na& něj, řekl mu& vl&ídn&ým hlasem jeho jm&éno a& nat&áhl k& němu zepředu ruku. Pes reagoval zuřiv&ým zavrčen&ím a& v&ýpadem proti ruce, syn stačil ucuknout, pes v& &útoku nepokračoval.& & & & & & V& situaci, kdy& si sm&í každ&é r&áno při& vst&áv&án&í p&ánů k& nim lehnout v& ložnici asi& na& čtvrt hodiny, si& k& němu p&án klekl a& začal psa hladit. N&áhle pes bez& jak&éhokoli varov&án&í za&útočil z&ároveň s& agresivn&ím zavrčen&ím proti obličeji p&ána. N&ásledoval okamžit&ý trest, &úder rukou p&ána na& zadek. Pes to& snesl bez& agrese, byl potlačen&ý a& provinil&ý.& & & & & & Od& nej&útlej&š&ího věku &útoč&í na& psy, a& to i& na& &štěňata. Srovnala ho pouze h&áraj&íc&í fena akity. Panička jako jedin&á z& rodiny nebyla dosud kousnuta. D&áv&á mu jasně najevo, že& se ho& neboj&í, vět&šinou ho& krm&í.& & J. N., Česk&é Budějovice & & & & & & & & Plemeno akita inu nen&í vhodn&é pro& kynologick&é zač&átečn&íky. Akity jsou velmi samostatn&é a& d&á se& ř&íct, že& i& tvrd&é. Ryz&í vlastnost&í tohoto plemene je& obrovsk&á věrnost. D&íky sv&ým vrozen&ým vloh&ám jsou akity sebevědom&í psi, kteř&í potřebuj&í dostatečnou socializaci ve& smečce a& b&ýt vystavov&áni neust&ále nov&ým podnětům. Pro& podobn&é psy je& potřeba vytvořit celkov&é pracovn&í zat&ížen&í. U& psa, kter&ý se& chov&á jako Kim, to& plat&í dvojn&ásob. Pokud nen&í pes zaměstn&án, vyrůst&á z& něj postupně, jak& dosp&ív&á, pes s& poruchami chov&án&í a& v& nezvykl&ých situac&ích doch&áz&í k& v&ážn&ým konfliktům. Ty& umocňuje velikost a& hmotnost psa. V& zem&ích původu tito psi žij&í v& psinc&ích, kde& nemaj&í takov&é napojen&í na& rodinu jako psi žij&íc&í v& bytech. Samotn&é &'ust&ájen&í v& bytě&' nen&í t&ýr&án&ím. Probl&ém je, že& vět&šina &'byť&áků&' b&ýv&á nedostatečně vyt&ížena, maj&í m&álo &úkolů. Slu&šn&ý majitel sice umožn&í sv&ému psu vyvenčit se& tak, aby& netrpěl bolest&í ze& zadržov&án&í potřeby, ale& pes potřebuje zaměstn&án&í, jinak &'zvlč&í&', stejně jako by& zvlčilo va&še d&ítě bez& přiměřen&ých povinnost&í, bez& &školy. Nedostatečně vyt&ížen&ý pes si& na& maličkostech zač&ín&á vytv&ářet svou nadřazenost vůči ostatn&ím členům rodiny (smečky). Když už& situace do&šla tak& daleko, mus&íme zač&ít s& v&ýcvikem znovu od& zač&átku. Postupně budeme v&ýcvik, př&ípadně fyzickou z&átěž, zvy&šovat.& & & & & & Pokud nemůžeme velk&ého psa um&ístit vů& kotůci, urč&íme muů& jednu m&ístnost, kde& se může volně pohybovat a& kde m&á& svůj pel&í&šek. Do& ostatn&ích prostor nesm&í m&ít př&ístup nebo jen pod& dohledem. Skutečnost, že& sm&í j&ít do& zapovězen&ých prostor, mus&í b&ýt pro& psa v&ýjimečn&ým sv&átkem a& posiluje podř&ízenost vůči tomu členu rodiny, kter&ý ho& tam vzal. Každ&ý skutečn&ý kynolog miluje zv&ířata, jsou to členov&é na&š&í rodiny, ale& až na& posledn&ím m&ístě. Uvědomme si& to. Můžeme psa upřednostnit před& rybičkami, kter&é neznaj&í emočn&í z&ávislost, ale& rozhodně je& pes v& pořad&í až& za& kter&ýmkoli lidsk&ým členem rodiny. Jde o& zv&íře, kter&é mus&í m&ít ve& sv&é hlavě jasno a& ze& sv&é pozice (i& podř&ízen&é) čerp&á jistotu. Věřte, že& nejnebezpečněj&š&ím milovn&íkem zv&ířat je& ten, kter&ý &'m&á& r&ád zv&ířata, protože jsou chlupat&á&', takov&ý člověk si& nedal nikdy pr&áci s& porozuměn&ím jejich potřeb&ám a& pokud za& nějak&ého psa zodpov&íd&á, často z& něj vychov&á dominantn&í nevyrovnan&é zv&íře. To, že& oček&áv&áme od& sv&ého psa, že& se zařad&í na& konec vnitřn&í struktury na&š&í rodiny, neznamen&á, že& bychom sv&ého psa milovali m&álo, jde& jen o& porozuměn&í situaci. A& pes, kter&ý m&á& sv&é povinnosti, zn&á& přesně sv&é& m&ísto a& je si& jist&ý sv&ým člověkem, kter&ý je& mu nadřazen, již& t&ím, že& mu zaji&šťuje stravu je bezpečn&ý a& &šťastn&ý pes. Napaden&í p&ána a& členů rodiny je& v&ážn&á, neomluviteln&á reakce.& & & & & & &úraz jste si& přivolal s&ám kvůli nespr&ávně zvolen&é hře a& pot&é rozli&šen&í nastal&é situace, kterou jste t&ím s&ám& vytvořil.& & & & & & Často se& chov&án&í psa změn&í po& napaden&í p&ána. Uvědomuje si& svůj prohře&šek a& podřizuje se. Přes toto jeho chov&án&í nebezpeč&í st&ále trv&á. Kim je& zkažen&ý pes. Majitel&é se& dostali do& situace, kdy& Kimova n&áprava bude možn&á pouze dočasnou změnou prostřed&í a& p&ána. Mohu v&ám jen doporučit, abyste se s& Kimem na& čas rozloučili a& předali jej zku&šen&ému, kvalitn&ímu profesion&áln&ímu cvičiteli na& v&ýcvik a& přev&ýchovu. Přestože tato Kimova zku&šenost bude st&át nějak&é pen&íze, skutečnost, že& dojde ke& změně prostřed&í i& cvičitele, je& v&ýborn&ým zač&átkem změny.& & & & & & Pokud jste v& podobn&é situaci a& nem&áte možnost si& zajistit profesion&áln&ího cvičitele, mus&íte přistoupit ke& změně sami a& ihned. Na& sv&ého psa mus&íte naložit t&íhu intenzivn&ího v&ýcviku poslu&šnosti a& obrany, aby& měl možnost se& vybouřit a& naučil se& rozli&šovat rozd&íln&é situace. Upravte jeho &'m&ísto ve& smečce&'. Majitel se& mus&í chovat tak, aby& pozvolna zvy&šoval ve& vztahu se& psem svou přirozenou převahu.& & &Jak vytv&ářet dominanci& &&- Určete sv&ému psovi konkr&étn&í m&ísto (pel&í&šek) a& naučte jej do& něj chodit na& povel.&
&- Nesm&í do& křesla či& postele! Psovi se& snahou po& dominanci nepř&íslu&š&í na&še m&ísto! Pes zůstane na& podlaze -n&ábytek je pro& lidi.&
&- Krmte psa zvl&á&šť na& určen&ém m&ístě a& teprve tehdy, až& jste se najedli vy.&
&- Splněn&é &úkoly ihned odměňujte pamlskem. To& dělaj&í i& děti, ale& vždy pod& kontrolou!&
&- Denně opakujte cviky poslu&šnosti. Deset minut denně si& najde každ&ý, kdo& chce velk&ého psa.&
&- Naučte psa zakazovac&í povel &'ne, nesm&í&š!&'&
&- Pokud pes někde lež&í či& sp&í, nechoďte pro& něj, ale& přivolejte ho, a& to i& tehdy, když ho& chcete jen pohladit.&
&- Kdykoli budete nespokojeni s& chov&án&ím sv&ého psa, po&šlete jej na& m&ísto.&
&- Dejte sv&ému psovi možnost v&ýchovy ve& společnosti jin&ých psů. To, že& pes, kter&ý str&ávil svůj život na& natahovac&ím vod&ítku a& dor&áž&í na& druh&é, nen&í zn&ámkou jeho &'povahy&', ale& toho, že& jste mu& nedali možnost ke& spr&ávn&é socializaci.&
&- Často využ&ívejte dočasn&é ignorace psa, přijde-li se& s&ám mazlit. Ano, jde o& psychologick&ý n&átlak, ale& vy nechcete sv&ému psu ubl&ížit, naopak chcete agresivn&ího jedince spr&ávně začlenit do& na&šeho (ale i jeho) světa.&
&- Naučte sv&ého psa strpět zved&án&í jedn&é, druh&é nohy. Je-li třeba, opatřete ho& n&áhubkem. Stavte jej jakoby z& rozmaru na& zadn&í a& zvedejte ho do& vzduohu. Klidně si& doma čas od& času zahrajte na& veterin&áře, zvedejte psa na& stůl a& tam ho& prohl&ížejte. I& tato manipulace slouž&í ke& zv&ý&šen&í ps&í poddajnosti.&
&- Jak&ékoli lask&án&í mus&í vždy vzej&ít od& lidsk&ého člena rodiny, na& ps&í &'podl&éz&án&í&' nereagujeme.&
&- Pes si& mus&í odměnu či& pochvalu zasloužit. Nic nen&í zadarmo. Podb&ízen&í se& psu je v& t&éto f&ázi již& nevhodn&é, t&ím& byste se& řadili pod& něho, naopak odměnou se& pes nauč&í ch&ápat v&ýznam sv&é& &'pr&áce&', i& kdyby to& bylo jen& hl&íd&án&í ta&šky před obchodem. Pes, kter&ý si& uvědomuje skutečnost, že& pln&í &úkol, je na& svou pr&áci skutečně hrd&ý. T&ím vzrůst&á jeho zdrav&é sebevědom&í a& vyrovnanost.&
&- V& t&éto f&ázi v&ýcviku nedovolte sv&ému psovi ž&ádn&é hračky. Mohly by v& obdob&í, kdy pes je&ště nen&í spr&ávně zařazen, vyvolat agresivn&í reakci.&
&- Při& n&ávratu ze& &školy, z& pr&áce, se& nev&ítejte se& psem. D&ávejte najevo nez&ájem.&
&- Hry, kter&é hrajete se& psem, volte opatrně a& v& nejlep&š&ím přestaňte, aby& do&šlo ke& zklidněn&í. Pozor na& hry, při& kter&ých může pes d&át najevo svou převahu či& s&ílu.&
& & & & & & Zmiňujete se, že& v&á&š pes je velmi tvrdohlav&ý a& um&íněn&ý. Povaha psa mus&í b&ýt v& takov&ém př&ípadě formov&ána v&ýcvikem, jinak může doj&ít k& tomu, že& pes mnohdy ani& nepochop&í na&še požadavky.& & & & & & Vytvořen&í podm&íněn&ého reflexu (zafixov&án&í cviku) je& dan&é množstv&ím opakov&án&í povelů a& upraven&ím pomoc&í rukou či& pamlsku, tak& dlouho, než& pes cvik pln&í na& povel a& automaticky. Z& toho jasně vypl&ýv&á, že& bit&í je při& v&ýcviku naprosto ne&účeln&é. Lze& sice pochopit, že& mohou někomu povolit nervy a& zareagovat na& ps&í agresi rovněž agresivně, ale& pro& naučen&í cviku nem&á opodstatněn&í, naopak můžeme v&ážně po&škodit svůj vztah se& psem. Bit&ý pes n&ás sice nepřestane milovat, ale& nerozum&í n&ám, m&á z& p&ána strach, a& nakonec z& něho vyroste nevyrovnan&ý tvor, jehož reakce kol&ísaj&í mezi agres&í a& podl&éz&án&ím. Množstv&í opakov&án&í cviku, než& se vytvoř&í dobr&á spojitost, je& různ&é podle typu plemene či& konkr&étn&ího jedince.& & &Agresivita ke členu rodiny&& & & & & & & V& př&ípadě, kter&ý uv&ád&íte, se& pes boj&í někter&ého člena rodiny a& chov&á se& agresivně proto, aby& se osoba (často to& b&ýv&á d&ítě) k& němu nepřibližovala. V& někter&ých př&ípadech nen&í strach jasně rozeznateln&ý: &&- Pes se& chov&á př&átelsky, když se& osoba přibl&íž&í.&
&- Někdy pes dokonce kontakt vyvol&áv&á.&
&- Pes v&šak kousne, jakmile se& osoba přibl&íž&í nebo se& psa dotkne.&
& &Jak psa l&éčit&& & & & & & & Osoba, kter&á byla napadena, si& mus&í psa doslova koupit, a& ten si na& něm vybuduje z&ávislost. Psa venč&í, krm&í, cvič&í, pod&áv&á mu& nejobl&íbeněj&š&í pamlsky za& odměnu (jindy a& od jin&ého je zat&ím nedost&áv&á). Ostatn&í členov&é rodiny psa několik t&ýdnů ignoruj&í. D&íky deficitu př&ízně ostatn&ích členů rodiny pes rychleji přilne k& napaden&ému.& & & & & & Pozor na& př&ípady, kdy& napaden&ým bylo d&ítě nebo v&ýrostek. Pes často reaguje na& jeho nevhodn&é chov&án&í. I& zde budeme postupovat podle zm&íněn&ých bodů, ale& přestože si& psa zd&ánlivě nev&š&ím&áme, sv&é& d&ítě sledovat budeme. Nepř&íjemn&é př&ípady napadnut&í d&ítěte, kter&é velmi nahr&ávaj&í různ&ým &'omezovačům&' psů a& ctitelům selekce plemen, stoj&í za& to podrobněji rozebrat. (I j&á s& bratrem jsme z&ískali zaj&ímav&é zku&šenosti se& psem na&šeho dětstv&í, kokr&španělkou Bellou. Teprve v& ned&ávn&ých letech jsem se& dozvěděl, že v& t&é době k& n&ám byla importov&ána velmi agresivn&í linie tohoto plemene a& pokous&án&í kokr&španělem bylo velmi čast&é.) Napad&án&í dět&í je& alarmuj&íc&í probl&ém, kvůli kter&ému nav&št&ív&í majitel&é psa profesion&áln&ího cvičitele nejrychleji.& & &Možn&é př&íčiny napad&án&í dět&í a jejich n&áprava&& & &1. SEBEOBRANN&á AGRESIVITA&& & & & & & Může ji& vyvol&ávat cel&á &šk&ála podnětů, od& velice bolestiv&ých a& způsobuj&íc&ích strach, jako je& bouch&án&í, tah&án&í za& srst, dloub&án&í do& u&š&í a& podobně, až& po& relativně m&írn&é stimuly jako opakovan&é popl&ác&áv&án&í či& tah&án&í za& psův ocas. Tehdy se& může nevole stupňovat postupně, až& dojde k& př&íslovečn&é posledn&í kapce a& pes za&útoč&í. V& tomto př&ípadě se& často dozv&íd&áme, že& pes za&útočil bezdůvodně. Posledn&í stimul mohl b&ýt snadno přehl&édnut.& & &Agresivita spojen&á se strachem& &&- Vznik&á, když se& ob&ávan&á osoba přibl&íž&í nebo se& psa dotkne.&
&- Pes m&á strach z& konkr&étn&ího d&ítěte nebo i& skupiny (party), protože jimi byl zneuž&ív&án.&
Jindy je pes vystra&šen př&íli&š hlasitou hrou či& křikem a& hektick&ým chov&án&ím d&ítěte.& &- Jsou psi, kteř&í maj&í strach ze& v&šech mal&ých dět&í, protože na& jejich chov&án&í nejsou zvykl&í, nebo se s& n&ím nikdy nesetkali. Děti se& chovaj&í jinak než& dospěl&í, se& kter&ými pes žije. U& &štěňat či& mlad&ých psů je& nutno pozorně sledovat prvn&í setk&án&í s& dětmi.&
& &N&áprava&& & & & & & Jednodu&š&š&í je na& podobn&é situace psa c&íleně připravit, než& ho později napravovat. Tato př&íprava je& přirozenou souč&ást&í v&ýchovy &štěněte. Pokud k& napaden&í d&ítěte již& do&šlo, pak: &&- Připrav&íme psovi pel&í&šek na neru&šen&ém m&ístě.&
&- Po krmen&í mu zajist&íme klid v pelechu.&
&- D&ítě sezn&ám&íme (a& kontrolujeme), kdy a& jak se& m&á v& př&ítomnosti psa chovat.&
&- Pokud takov&ý pes přijde za& d&ítětem bez& zavol&án&í, je& nutn&á absolutn&í ignorace.&
&- D&ítě psa pod& dohledem přivol&áv&á a& d&áv&á mu& pamlsek.&
&- D&ítě psa nech&á v& klidu, když odpoč&ív&á.&
&- Pokud pes d&ítěti přek&áž&í (lež&í-li např&íklad u& botn&íku), d&ítě psa přivol&á, d&á mu& pamlsek a& teprv&é pot&é si& vyzvedne obuv.&
&- V& nepř&ítomnosti dospěl&é osoby či& vůdce b&ýv&á pes s& nasazen&ým n&áhubkem či& uv&ázan&ý na& vod&ítku ve& sv&ém pelechu.&
&- Nen&í-li pes na& děti zvykl&ý vůbec, pak& jej s& nimi seznamujeme tak, aby& je zpoč&átku zpovzd&ál&í mohl pozorovat.&
&- Dětsk&é chov&án&í, rychl&é a& bouřliv&é hry, stejně jako hlučnost dět&í mus&í psu časem zev&šednět.&
& &2. KONKURENČN&í AGRESIVITA&& & & & & & & Projevuje se v& reakci psa na& dominantn&í chov&án&í d&ítěte. Např&íklad na& nevhodn&é dotyky nebo nah&ýb&án&í se& d&ítěte nad& psa. Často k& n&í doch&áz&í v& konkurenčn&ích situac&ích, jako jsou: &&- Hra s dospěl&ými.&
&- D&ítě bere psovi hračku.&
&- D&ítě se nečekaně přibl&íž&í k psovi, kter&ý přij&ím&á potravu.&
& &Pes může d&ítě přij&ímat jako:& &&- Zdroj celkov&é nechuti a odporu.&
&- Podnět vyvol&ávaj&íc&í strach.&
&- Nevychovanou podř&ízenou osobu.&
& & & & & & Při& napaden&í d&ítěte si& rodiče kladou ot&ázku: &'Byla to& n&áhoda nebo se& to bude opakovat?&' To& je velmi složit&á ot&ázka. Obvyklou radou okol&í bude doporučen&í psa okamžitě a& natrvalo z& rodiny odstranit, aniž by& se někdo zab&ýval hled&án&ím chyby. Osobně věř&ím, že& rozumněj&š&í je& ře&šit situaci se& cvičitelem nebo psa nechat napravit u& něj. Je& v&šak nutn&é si& uvědomit, že& sebel&épe vycvičen&ý pes se& vrac&í do& původn&ího prostřed&í. Proto je& zapotřeb&í db&át rad cvičitele, jeho poznatků o& va&šem psovi a& po& jeho n&ávratu budovat rodinnou hierarchii tak, jak& jsem naznačil. Mus&íte tak&é informovat sv&é& děti, jak se& maj&í k& psovi spr&ávně chovat. Je&ště dlouhou dobu po& n&ávratu, dokud si& nebudete absolutně jisti, nenech&ávejte d&ítě s& nezaji&štěn&ým psem samotn&é. I& ve& va&š&í př&ítomnosti mus&í m&ít pes n&áhubek, je-li pohromadě s& d&ítětem, kter&é již& jednou napadl.& & &Důležit&é:& &&- Již& zavrčen&í psa je& forma agrese a& psa, když zavrč&í na& d&ítě, ihned pok&árejte, př&ípadně r&ázně přeru&šte jeho činnost a& psa okamžitě zaměstnejte cvičen&ím těch cviků poslu&šnosti, kter&é pes ovl&ád&á (alespoň na& pět minut).&
&- D&ítěti vysvětlete, že& odpoč&ívaj&íc&í pes mus&í m&ít klid.&
&- Dovolte d&ítěti, aby ve& va&š&í př&ítomnosti občas hodilo psu pamlsek, pokud ov&šem nesp&í.&
&- Současně mu& v&šak vhodnou formou vysvětlete, aby& psa ve& va&š&í nepř&ítomnosti absolutně ignorovalo.&
&- Mazlete se se& psem, když je& d&ítě pobl&íž, jinak jej& ignorujte. &účelem je, aby si& pes vytvořil spojen&í sv&ých př&íjemn&ých pocitů s& př&ítomnost&í d&ítěte.&
&- Zajistěte, ať& v&ám d&ítě pom&áh&á psa krmit.&
&- Upozorněte d&ítě, ať& nepřibližuje ke& psovi obličej a& ned&ív&á se& mu upřeně do& oč&í. Z& ps&ího hlediska je& oboj&í projevem nadřazenosti a& pes to& nemus&í zpoč&átku sn&ést. Hroz&í nebezpeč&í.&
&- Dbejte, aby& se děti chovaly k& psovi s& určit&ým respektem.&
&- Respekt, nikoli strach, mus&í b&ýt vz&ájemn&ý. Je& třeba pozvolna odstraňovat nastal&é &škody a& po&škozen&í jsou oba. Uvědomte si, že& d&ítě si& tuto negativn&í zku&šenost může n&ést cel&ý život. Je& spr&ávn&é, aby& každ&ý z& n&ás měl respekt ke& každ&ému živ&ému tvorovi, ale& je zbytečn&é komplikovat si& život fobi&í ze& psů.&
&- I& pokud z&ísk&áte jistotu z& chov&án&í sv&ého psa, kontrolujte jejich kr&átk&é společn&é hry. Při& del&š&ím n&átlaku na& psa je&ště může doj&ít ke& kousnut&í.&
& &Důvody pokous&án&í&& & Důvodů, proč může doj&ít k& pokous&án&í, je& nepřebern&é množstv&í. Rozli&šujeme např&íklad:& &Dominantn&í agresivitu& -kdy pes nem&á vytvořen dostatečn&ý respekt a& majitel&é se& ho začali časem b&át.& &Obrannou agresivitu& -kter&á je& způsobena nevhodn&ým chov&án&ím někter&ého člena rodiny. Pes &útoč&í, aby& odvr&átil pozornost od& sebe nebo aby mohl ut&éct.& &Agresivn&í chov&án&í při hře& -vznik&á zvl&á&ště u& &štěňat, kter&á se& je&ště nenaučila rozli&šovat. Stimulem často b&ýv&á, že& se dospěl&ý či& star&ý člověk lekne, začne couvat atd.& &Přenesen&á agresivita& -pes se& rve s& jin&ým psem a& ožene se po& člověku, kter&ý se ho& snaž&í odtrhnout.& &Agresivita směřuj&íc&í na &útočn&íka& -jde o& pozitivn&í reakci, kdy& pes reaguje při& br&áněn&í sv&ého p&ána či& teritoria.& &Sebeobrann&á agresivita& -jde o& agresivn&í chov&án&í vůči ciz&ím osob&ám, motivovan&é strachem. Strach b&ýv&á hluboko zakořeněn a& může b&ýt jak& vrozen&ý, tak& z&ískan&ý negativn&í zku&šenost&í. Napravuje se& velmi obt&ížně.& & & & & & Existuje mnoho dal&š&ích odst&ínů agresivity, ale& motivac&í b&ýv&á ve& vět&š&í či& men&š&í m&íře strach. Toho se& lze zbavit pouze v&ýcvikem a& spr&ávnou v&ýchovou, př&ípadně &úpravou chov&án&í. S&ám opakovaně doporučuji u& psů, kteř&í se& projev&í agresivně, v&ýcvik poslu&šnosti a& obrany na& cviči&šti ve& společnosti jin&ých psů. Může působit groteskně, uvid&íme-li, jak je na& cviči&šti dr&ážděn mal&ý pinč nebo jezevč&ík, ale i& u& loveck&ých nebo společensk&ých plemen bude tento v&ýcvik směřovat k& n&ápravě. Psi, kteř&í pokousali &'sv&ého&' člověka, se& doma chovaj&í velmi dominantně. Ti& b&ývaj&í po& př&íchodu na& cviči&ště a& sezn&ámen&í se s& v&ýcvikem obrany vět&šinou netečn&í nebo b&ázliv&í.& & & & & & Z&ávěrem bych v&ás& chtěl ujistit, že& n&áprava Kima je& možn&á, chce to jen& v&íru v& sebe i& v& psa a& sv&é jedn&án&í v&ést důsledně. &
|